Teorie efektivního trhu
Podle teorie efektivního trhu (efficient market hypothesi, EMH) cena každého finančního nástroje v každém okamžiku plně odráží všechny dostupné informace. Například koupě a prodeje akcií představují sázku na budoucnost a nejedná se o dovednosti.
Teorie efektivního trhu se rozvinula v 60.letech na základě disertace Eugene Fama na University of Chicago. Podle jeho názoru na aktivním trhu, který zahrnuje mnoho dobře informovaných a inteligentních investorů, jsou akcie správně oceněny a odrážejí všechny dostupné informace.
Pokud je trh efektivní, potom od žádné analýzy akcií nelze očekávat, že jejím výsledkem bude překonání standardu (benchmark). Znamená to, že vývoj cen akcií nelze předvídat a mění se podle náhodné procházky (random walk).
Více o teorii efektivního trhu z pera prof. Jílka, knihy vydané nakladatelstvím Grada Publishing:
http://www.akcie.cz/odborne-clanky/30811-efektivni-versus-neefektini-trhy/