Ukazatel Price/Sales Ratio
Tento ukazatel se stal velmi populárním mezi investory z několika důvodů. Za prvé ve většině případů akcie s nízkým ukazatelem PSR překonávají růstem tituly s nízkým ukazatelem P/E. Za druhé mnoho investorů nemá stoprocentní důvěru v odhadované zisky (E v ukazateli P/E), které se často stávají předmětem účetních machinací (ne vždy nezákonných) například v souvislosti s odpisy nehmotných aktiv apod., u tržeb je naproti tomu více složité ovlivňovat jejích výši, pokud má být dodržena litera zákona. A naposled internetová horečka, která v devadesátých letech ovlivňovala dění na akciových trzích, donutila investory pracovat s mnoho ukazateli založenými na očekávání s výjimkou očekávaných zisků.
Ukazatel PSR (price/sales – cena/tržby) představuje cenu společnosti k výši jejich tržeb. Někdy se tato hodnota stanovuje jako poměr celkové tržní kapitalizace společnosti (market value – cena akcie x celkový počet vydaných akcií) ku celkovým tržbám za posledních dvanáct měsíců.
Všeobecně řečeno lze konstatovat, že hodnota PSR společnosti pod úrovní 1 by měla být lákává pro potencionální investici. Jestliže společnost dosahuje tržeb $2 mld tržeb a tržní hodnota společnosti je $1,8 mld, pak PSR dosahuje hodnoty 0,9. To znamená že můžete nakoupit $1 tržeb za 90c.
Ukazatel PRS se nejvíce osvědčil u společností s velkou tržní kapitalizací, naopak je pak méně účinný u společností poskytující služby (banky, pojišťovny). Někteří investoři stanovují úroveň indikující podhodnocené tituly na 2, avšak je třeba mít na zřeteli úroveň PSR u ostatních společností ze sektoru a také historický vývoj tohoto ukazatele u samotného titulu.