Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > O nás > Časté dotazy

Často kladené otázky - FAQ

Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Sekce je rozdělena na odpovědi týkající se bankovních služeb a odpovědi týkající se investičních služeb.

Bankovní služby

Investiční služby


Ostatní

1. Změnil/a jsem adresu trvalého bydliště. Jakým způsobem tuto změnu mohu oznámit?

Oznámit změnu adresy trvalého bydliště je možné výhradně osobně na kterékoliv pobočce Fio banky. Při změně adresy trvalého bydliště dochází rovněž k vydání nového občanského průkazu a tudíž ke změně čísla občanského průkazu. Jakmile obdržíte nový občanský průkaz, je potřeba o této skutečnosti informovat kteroukoliv pobočku Fio banky a podepsat dodatek o změně osobních údajů.

2. Chtěl/a bych provést změnu korespondenční adresy. Jakým způsobem to mohu udělat?

Korespondenční adresu si můžete jednoduše změnit ve svém Internetbankingu (Nastavení > Osobní údaje) nebo Smartbankingu (Moje Fio > Osobní údaje). Korespondenční adresa slouží k zaslání platební karty či výpisů z účtu. Stejně snadno si můžete změnit i kontaktní e-mail či telefon, na kterém vás v případě potřeby můžeme kontaktovat. Úpravu všech těchto údajů můžete provést také na kterékoliv z našich poboček.

3. Chtěl bych založit spořící účet pro dítě, kterému jsou teprve 2 roky. Je to možné?

Nezletilé osobě je možné zřídit klasický osobní účet, který má pouze určitá zákonná omezení. Smlouva o účtu se zřizuje na nezletilou osobu jménem zákonného zástupce, přičemž veškeré úkony (zřízení, změna či ukončení smluvního vztahu, podání pokynů apod.) činí zákonný zástupce jménem nezletilé osoby a vše stvrzuje svým vlastnoručním podpisem.

Nezletilé osobě je možné zřídit přístup do internetového bankovnictví bez možnosti autorizace pokynů (pouze k nahlížení). Nakládání s finančními prostředky na účtu nezletilé osoby je povoleno pouze zákonnému zástupci a to výhradně osobně na kterékoliv pobočce Fio banky (s účtem nezletilého není možné žádným způsobem nakládat on-line). Nezletilá osoba není oprávněna provádět hotovostní výběry na pobočkách.

Nezletilá osoba může požádat i o vydání platební karty, přičemž žádost o vydání platební karty podepisuje zákonný zástupce (za majitele účtu). Nezletilá osoba však nemůže platební kartu aktivovat přes internetové bankovnictví, PIN je proto zasílán výhradně korespondenčně. Každá žádost o platební kartu pro nezletilou osobu bude posuzována individuálně, minimální věková hranice pro podání žádosti o platební kartu je 8 let.

4. Jak jsou pojištěny vklady u Fio banky?

Vklady jsou pojištěny dle zákona č. 21/1992 Sb.. Pojištění je vázáno vždy na rodné číslo (nikoliv na jednotlivé účty vedené na jedno rodné číslo). Aktuálně je toto pojištění ve výši 100 % z vkladu, maximálně však do částky 100 000 EUR.

5. Jak si zřídit Fio bankovní identitu (Bank iD)?

Fio bankovní identitu jsme automaticky aktivovali všem, kteří službu neodmítli nebo jim v jejím zřízení nebránily jiné skutečnosti (např. o nastavení pro cizince pojednává otázka č. 6). Stav své bankovní identity si můžete ověřit v Internetbankingu v Nastavení (v pravém horním rohu) v sekci Bankovní identita.

Hlavní podmínkou pro aktivaci služby je, že jsme se alespoň jednou osobně setkali na některé z našich poboček nebo s naším kurýrem a máte aktuální občanský průkaz. V opačném případě se musíte nejprve zastavit na naší pobočce.

6. Cizinci a bankovní identita

Bankovní identitu mohou samozřejmě využívat i cizinci, popřípadě uprchlíci. Pokud službu nemáte aktivovanou, napište nám přes Fio servis a podíváme se na to.

K aktivaci budeme potřebovat platný doklad totožnosti, který nám případně můžete zaslat přes svůj Internetbanking. Použít lze také tzv. doklady bez elektronicky čitelné zóny (též známé jako papírové doklady).

7. Jak bankovní identita vlastně funguje?

S bankovní identitou se můžete přihlašovat k službám státu i soukromých subjektů, uzavírat u nich nové smlouvy, využívat služby atd. To vše bez návštěvy jejich poboček nebo úřadů. Kdekoliv uvidíte možnost využít bankovní identitu (Bank iD), vyberete si tuto možnost prostřednictvím Fio banky a dále se přihlásíte svými údaji, jaké používáte u nás. Následně dojde ještě k ověření prostřednictvím SMS zprávy nebo push notifikací přes Smartbanking.

8. K čemu mohu bankovní identitu využívat?

Fio bankovní identita aktuálně umožňuje přístup k různým službám státu, například na Portálu občana. Výčet nejčastěji používaných je zde. Jejím prostřednictvím jsou dostupné i služby soukromých subjektů – poskytovatelů energií, pojišťoven atd. Aktuálně zapojené firmy najdete zde.

9. Nejsem klient Fio banky a mám zájem o bankovní identitu zřízenou online

Běžný účet si u nás můžete zřídit online přes web nebo přes mobilní aplikaci, ovšem k založení bankovní identity je potřeba osobní návštěva pobočky. Ať už při samotném zřízení účtu nebo při nějaké dalším úkonu.

10. Je bankovní identita bezpečná?

Bezpečnost je u vašich financí naší prioritou, a proto i bankovní identita využívá stejné zabezpečení jako náš Internetbanking nebo Smartbanking. Stejně tak je zabezpečeno nakládání s vašimi osobními údaji. Ze zákona nemůžeme s vašimi osobními údaji nakládat bez vašeho souhlasu.

11. Nemám o bankovní identitu zájem

Samozřejmě, to respektujeme. Službu si můžete vypnout přímo v Internetbankingu. Pokud ji ještě nemáte aktivní a víte, že službu vůbec nechcete aktivovat, napište nám Fio servis a my vám ji ani aktivovat nebudeme. Pokud byste si to rozmysleli, aktivace je následně možná pouze na pobočce.

12. Můžu mít vícero bankovních identit?

Každý poskytovatel bankovní identity klientům nabízí své vlastní samostané řešení. Pokud má klient služby u vícero bankovních domů, může mít také vícero separátních bankovních identit (a při jejich používání si může vybrat).

13. Bude mi jako fyzické osobě společně s bankovní identitou zřízena datová schránka státu?

Nebude. Od 1. 1. 2023 došlo k rozšíření okruhu právnických osob, kterým byla ze zákona založena datová schránka - jde hlavně o zájmové spolky, společenství vlastníků jednotek (SVJ), nadace nebo obecně prospěšné společnosti. Datové schránky byly dále nově zřízeny také fyzickým osobám - podnikatelům. Tipy pro efektivní používání datovek jsou zde.

Původní návrh zákona obsahoval i automatické zřízení datové schránky fyzickým osobám, které se prostřednictvím bankovní identity přihlásí k libovolnému státnímu úřadu. Tento záměr byl ale zrušen vládní novelou zákona, kterou schválila Poslanecká sněmovna.

14. Jaké měny můžu vybírat na pokladnách na pobočkách a kolik mě to bude stát?

Pokladny máme umístěné na všech našich pobočkách a můžete na nich vybírat CZK, EUR a USD. Když budete vybírat alespoň 1000 Kč z vlastního účtu, je takový výběr zdarma. Vklad na vlastní účet je také zdarma, vklad prováděný třetí osobou je pak dle poplatku v ceníku. Výběry (i vklady) cizí měny EUR a USD jsou zpoplatněné dle ceníku, a to 0,5 % z objemu, minimálně 75 a maximálně 250 Kč, jelikož tyto měny nejsou naše domácí a sami s jejich manipulací máme určité náklady.

V případě, že jste zde nenašli odpověď na Vaší otázku, neváhejte kontaktovat svou pobočku, nebo nám můžete Váš dotaz zaslat prostřednictvím on-line formuláře.

e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6923026,06270
USD23,2186924,50731
GBP28,8747430,47726
CHF25,4814126,89559
PLN5,763906,08380

Kompletní informace zde